03.10.2017, Nikol Šimůnek Meyerová

ADHD

Vývojová porucha charakteristická věku dítěte nepřiměřeným stupněm pozornosti, hyperaktivity a impulzivity. Potíže jsou chronické a nelze je vysvětlit na základě neurologických, senzorických nebo motorických postižení, mentální retardace nebo závažných emočních problémů. Obtíže jsou často spojené s neschopností dodržovat pravidla chování a provádět opakovaně delší dobu určité pracovní výkony. 

Projevy ADHD

Alan Train rozdělil projevy syndromu ADHD do tří skupin - na  poruchu pozornosti, hyperaktivitu a impulzivitu (Train, 2002). Tyto příznaky  buď  izolovaně nebo ve svém souhrnu predisponují dítě k dalším obtížím.

  • Často věnuje bedlivou pozornost detailům nebo dělá chyby z nedbalosti ve školních úkolech a při dalších aktivitách
  • Obtíže v koncentraci pozornosti na úkoly nebo hry
  • Vypadá, že neposlouchá, co se mu/jí říká
  • Nepracuje podle instrukcí, nedokončuje práci, má nepořádek na svém místě, ve svých věcech
  • Obtíže v organizování svých úkolů a aktivit
  • Oddalování plnění školních i domácích úkolů
  • Ztrácení věcí nezbytných pro školu a zájmové aktivity
  • Snadné rozptýlení cizími podněty nepatřícími k věci
  • Zapomnětlivost v denních činnostech

Hyperaktivita

  • bezděčně pohybuje rukama, nohama, vrtí se
  • pobíhá nebo popochází v situacích, kdy je to nevhodné
  • je nadměrně hlučné
  • trvale vykazuje nadměrnou motorickou aktivitu

Impulzivita

  • vyhrkne odpověď dřív, než byla položena otázka
  • nevydrží stát v řadě a počkat, až na něj přijde řada
  • přerušuje ostatní nebo se jim plete do hovoru

Metody a formy práce

  • pozitivní posilování spolu s mírnými tresty – hned po splnění úkolu
  • častá zpětná vazba
  • zadávání instrukcí a pokynů jen v několika krocích při udržování očního kontaktu, zopakování instrukce dítětem
  • jednoduchost, splnitelnost, přiměřená délka zadaných úkolů
  • stanovení mantinelů chování, pravidel
  • informovanost spolužáků o podstatě obtíží
  • respektování učebního stylu žáka
  • nácvik metakognitivních strategií (učení se o vlastním stylu učení)
  • vedení dítěte k uvědomování si svého chování, sebehodnocení, sebekontrole
  • spolupráce s PPP, rodiči, společné postupy
  • speciální zájmová činnost zaměřená na rozvoj a uvolnění kreativity
  • prostor pro soukromí
  • přijetí kolektivem

Další tipy

  • pokud možno nereagovat na projevy typické pro ADHD, respektovat je
  • umožnit dítěti pohybové uvolnění (např. nechat rozdat sešity)
  • pracovat po kratších a častěji se střídajících úsecích
  • umožnit dítěti změnu pracovní polohy, činnosti
  • umožnit krátký odpočinek, relaxaci
  • v případě nezdaru dát možnost opravy
  • snažit se o vytvoření vstřícné atmosféry ve třídě
  • v zasedacím pořádku najít méně rušivé místo
  • v případě problémů dohlédnout na zaznamenávání DÚ
  • vhodnou motivací vést dítě k nácviku sebekontroly a seberegulace
  • oceňovat drobné pozitivní prvky v chování dítěte
Zobrazit fotogalerie

Jak u nás zvoní

1. hodina 7:55 - 8:40
2. hodina 8:45 - 9:30
3. hodina 9:45 - 10:30
4. hodina 10:40 - 11:25
5. hodina 11:35 - 12:20
6. hodina 12:30 - 13:15
7. hodina 13:45 - 14:30
8. hodina 14:35 - 15:20
Školní hřiště

Stali jsme se partnerskou školou vzdělávacího programu FRAUS. Dále jsme získali ocenění Nejlepší česká škola 2. dílu. Mezi dalšími ukazateli kvality naší školy patří získání zlatého certifikátu SCIO.