Prevence a řešení školní neúspěšnosti žáků
Hlavním cílem těchto opatření je zapojení žáků ohrožených možností školního neúspěchu do vzdělávacího procesu a předcházení opakování ročníku.
Školní neúspěch bývá důsledkem disproporcí ve vývoji osobnosti žáků, v jejich výkonnosti, motivaci, rozumových možnostech, volních vlastnostech a v neposlední řadě v rodinném prostředí. Neprospěch je nejčastěji způsoben souborem těchto příčin, které je třeba včas rozkrýt a přijmout adekvátní opatření směřujících k nápravě.
Možná opatření volíme individuálně na základě příčin a zjištěných potřeb žáků.
Poruchy učení a chování, jiná zdravotní omezení a znevýhodnění
- individuální přístup, případně sepsání a vyhodnocení PLPP, kompenzace nedostatků pomocí speciálně pedagogických metod a postupů na základě doporučení ŠPZ
Mimo osobnostní faktory, sociální znevýhodnění, selhávající rodinné prostředí
- motivace žáka k učení, spolupráce s rodinou, práce s klimatem třídy a začleňování těchto žáků do kolektivu
Vysoká absence
- včas žákům nabídnout podporu při zvládnutí zameškané látky, plán doplnění a osvojení učiva, konzultace učitelů s žákem a rodiči, kde se domluví harmonogram a další možnosti podpory žáka
Postup při řešení školní neúspěšnosti
- průběžně, nejpozději však po každém čtvrtletí školního roku vyučující informují rodiče žáků, kteří jsou klasifikováni nedostatečně nebo vyučující vyhodnotí jejich vývoj jako rizikový. Na sjednané schůzce se vyučující s rodiči domluví na potřebných opatřeních.
Vhodné formy a metody práce se žákem ohroženým školní neúspěšností:
- zadávání pravidelných úkolů vycházejících ze stanoveného obsahu učiva, zadání individuální práce pro domácí přípravu, dohled rodičů nad domácí přípravou
- úzká spolupráce s rodinou
- diferencovaná práce v hodinách
- používání kompenzačních pomůcek při samostatné práci, přehledy, tabulky, kalkulačky, nákresy, aj. dle charakteru předmětu, které pomohou žákovi lépe se orientovat v učivu
- individuální práce se žákem
- nabídka doučování v rámci projektu NPO, doučování žáků ohrožených školním neúspěchem
Dle závažnosti můžeme dále zvolit:
- spolupráce učitelů s poradenskými pracovníky školy (ŠPP)
- sestavení a vyhodnocení Plánu pedagogické podpory (na max. 3 měsíce)
- zajištění speciálně-pedagogické a případně psychologické diagnostiky, aby byly odhaleny konkrétní příčiny selhávání žáka ve škole
Diagnostika žákových možností, učebních stylů a vzdělávacích potřeb nám pak umožní nastavit vhodná opatření. Je potřeba reagovat včas tak, aby žák byl schopen zastavit svůj pokles výkonu a rychle se navrátit k normě.
Pravidelně, každé čtvrtletí, je na pedagogické poradě školy vyhodnocována situace ve vzdělávání žáků ohrožených školní neúspěšností a všichni jsou s ní seznámeni. Selžou-li všechna opatření a žák je ve studiu neúspěšný, je třeba zvážit možnost opakování ročníku a o této skutečnosti včas informovat zákonné zástupce.
V Bílině dne 1. 9. 2023